• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۶۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
اقتصادی » مسکن

بازسازی بخش قابل توجه ناوگان ریلی در محور جنوب

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن گفت: گام‌های مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع کیفی و ایمنی سیر ناوگان ریلی در محور جنوب برداشته شده و تا کنون بخش قابل توجهی از محور مذکور مورد بازسازی قرار گرفته است.

بازسازی بخش قابل توجه ناوگان ریلی در محور جنوب
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی با بیان اینکه محور جنوب یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین محورهای مواصلاتی ریلی در مسیر شمال- جنوب است، گفت: این محور، بندرترکمن در شمال کشور را به بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر در جنوب کشور وصل کرده و نقشی حیاتی در تکمیل زنجیره ارتباطی میان آب‌های سرد شمالی و آب‌های گرم خلیج همیشه فارس دارد.
وی افزود: قدمت و شرایط هندسی مسیر در سال‌های اخیر بگونه‌ای نگران کننده بود که گاه برای حفظ شرایط حداقلی در آن به ناچار محدودیت‌هایی برای ترافیک عبوری (از جمله تقلیل سرعت‌های فراوان) تعیین می‌شد.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن اظهار داشت: این امر محور جنوب را علیرغم اهمیت فوق‌العاده آن به گلوگاهی تبدیل کرده بود که نه تن‌ها نیازهای بهره‌برداری را پاسخگو نبود، بلکه ایمنی سیر ناوگان ریلی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر وجود مشکلات فنی، اجرایی در کنار اهمیت و ترافیک بالای محور فوق، کار مرمت و بازسازی خط آهن را بسیار سخت و دشوار کرده بود بطوریکه در ۸۰ سال گذشته علیرغم فرسودگی شدید مصالح روسازی و حجم بار عبوری، صرفا تعویض بخشی از روسازی خط شامل ریل و تراورس در سال ۱۳۳۵ و بهسازی مسیر نیز در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت.
یزدانی خاطر نشان کرد: با تلاش همکاران در بخشهای مختلف، در سالهای اخیر گامهای مثبت و مهمی در جهت نوسازی و ارتقاء وضع کیفی و ایمنی سیر ناوگان ریلی برداشته شد و تا کنون بخش قابل توجهی از محور مذکور مورد بازسازی قرار گرفته است.
وی گفت:، اما در این بین وجود بخشهای صعب‌العبور و با شرایط محیطی دشوار به لحاظ حجم بالای پل، تونل و قوسهای تند با شعاع زیر ۴۰۰ متر، سختی کار بازسازی در محور جنوب آن هم در شرایطی که بهره برداری از خط متوقف شده را دوچندان کرده است.
وی یادآور شد؛ بلاک تنگ ۷ - تنگ ۵ به طول حدود ۱۶ کیلومتر دشوارترین بلاکی است که علیرغم برخورداری از حدود ۱۱ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر قوس زیر ۴۰۰ متر با تلاش و همت بسیار و تمهیدات ویژه، بازسازی و در ششم مرداد ماه به اتمام رسید.
همچنین سه بلاک باقی مانده شامل بیشه- قارون، تنگ ۵ - تله زنگ و تله زنگ- شهبازان به طول ۴۵ کیلومتر که از دشوارترین و صعب العبورترین بلاک‌های این محور است در سال جاری برای بازسازی هدف‌گذاری شده است.

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن ایستگاه گار- قمرود در هفته دولت

مدیرکل راه‌آهن قم از بهره‌برداری خط دوم ریل راه‌آهن ایستگاه گار- قمرود به طول ۲۹ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.
محسن اعتماد با بیان اینکه راه آهن از جمله زیرساخت‌های توسعه پایدار است که با ظرفیت هایی که دارد، می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، گفت: راه آهن قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه حمل بار دارد.
وی به برخی از این ظرفیت‌ها اشاره کرد و با بیان این که ایستگاه باری گار قم تا گمرک این شهر یک کیلومتر فاصله دارد، گفت: اگر اداره کل گمرک زیرسازی لازم برای اتصال به ریل راه آهن را انجام دهد، راه آهن نیز آمادگی دارد روسازی را انجام دهد تا حمل بار گمرک از طریق ریل راه آهن صورت گیرد.
اعتماد تصریح کرد: اگر این امر محقق شود سالانه یک میلیون تن بار گمرک واقع در میدان تره بار از طریق حمل و نقل ریلی جابه جا می‌شود.
مدیر کل راه آهن قم اضافه کرد: در همین راستا سیلوی گندم قم که با ایستگاه راه آهن، ۱۳ کیلومتر فاصله داشت با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال به ریل راه آهن متصل شد تا سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم تولیدی در قم از طریق راه آهن به نقاط مختلف کشور جابه جا شود.
وی گفت: ایستگاه‌های راه آهن باغیک و سواران که ۱۱ کیلومتر با بخش اقتصادی سلفچگان فاصله دارد، مربوط به اداره کل راه آهن اراک است و سعی داریم این ۲ ایستگاه را به محدوده مدیریت قم منتقل کنیم.
اعتماد عنوان کرد: اگر این امر محقق شود در مرحله نخست سالانه سه میلیون تن بار از بخش سلفچگان قم به وسیله ریل به سراسر کشور جابه جا می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در صورتی که سازمان‌های ذیربط همکاری لازم را با اداره کل راه آهن قم در راستای توسعه حمل و نقل بار در استان داشته باشند، می‌توان از نهایت ظرفیت راه آهن بهره برد که این امر باعث کاهش هزینه‌ها و ایمنی در حمل بار و همچنین توسعه اقتصادی استان می‌شود.
وی افزود: در چهار ماهه سال گذشته، ۴۹ هزار تن بار از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شد که این رقم در سال جاری با افزایش ۴۴۰ درصدی به ۲۶۴ هزار تن رسیده است.
مدیر راه آهن قم افزود: در همین مدت، سال گذشته ۷۷ هزار تن تخلیه باری که از نقاط مختلف کشور به قم رسیده بود صورت گرفت که امسال با افزایش ۲۸۰ درصدی به ۲۹۴ هزار تن رسیده است.
وی با بیان این که جابه جایی مسافر اولویت نخست در راه آهن است، گفت: روزانه ۲۶ رام قطار از محدوده اداره کل راه آهن قم عبور می‌کند؛ چهار رام قطار در مسیر قم - تهران و بالعکس و همچنین سه رام قطار در مسیر قم - مشهد و بالعکس تردد می‌کند.
وی افزود: دو خطه کردن مسیر راه آهن ایستگاه گار- قمرود باعث افزایش سرعت و صرفه جویی در هزینه حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود.
وی اضافه کرد: افتتاح ساختمان آموزشی، ساختمان برج مراقبت، ۲ زیرگذر و امضای تفاهم نامه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه‌های قم و صنعتی قم از دیگر طرح هایی است که در این هفته عملیاتی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حذف نقطه حادثه‌خیز و اصلاح طرح هندسی محور ورودی شهرستان فرخشهر
اجلاس جهانی تغییر اقلیم در برزیل
ذوب‌آهن در خانه گل‌گهر سیرجان پیروز شد
نجات جان ۳۰ نفر در حادثه آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی زنجان
گرامیداشت یاد شهدای پایگاه بسیج و مسجد امام حسن عسکری (ع) علی‌آباد کتول
کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در لارستان
تشییع پیکر مادر شهید کاظمی در تبریز
سمنان؛ پیشتاز در اهدای مستمر خون در کشور
برپایی اردوی جهادی پزشکی در پیشوا
دیدار وزیر علوم با دانشجویان سیستان و بلوچستان
تجلیل از برترین‌های جشنواره فانوس در تبریز
بررسی راهکار‌های قضایی برای تسریعِ ترخیص وسایل نقلیه رسوبی در گیلان
اختتامیه مرحله استانی نخستین جشنواره ملی هنری «نسل امید» در مشهد
راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌برداری می‌رسد
اجرای ۱۵۰ طرح مطالعات آبخیزداری در آذربایجان‌غربی
توافق نامه ساخت مدرسه ۱۵ کلاسه در ورامین امضاء شد
اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال یارانه برای مطبوعات کشور
از مرمت حسینیه امینی‌ها تا راهیابی آثار هنرمند قزوینی به جشنواره آوای صلح و فیلم شهر
برگزاری مسابقات سراسری قرآن و عترت در ایزدخواست
 نسل امروز، ادامه‌دهنده راه ایستادگی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)