به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ٬ شاهین فتحی در نشست هماندیشی با خبرنگاران درباره امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای آسمان گفت: نمیتوان زمانی را برای اتمام عملیات درباره سانحه هواپیمایی مسافری اعلام کرد چون هواپیما در اثر برخورد با کوه به چند قطعه تبدیل شده است.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار کرد : یکی از وظایف مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر، اطلاع رسانی در زمینه حوادث است و ارتباطاتی با دیگر
سازمانهای امدادرسان نیز وجود دارد و در اسرع وقت درباره حوادثی که در کشور رخ میدهد مطلع میشویم و میتوانیم اطلاعات لازم را ارائه کنیم.
وی افزود: برای تمام حوادثی که در کشور رخ میدهد، فرآیند اطلاع رسانی مشخصی وجود دارد. هر اتفاقی که در ۲۴ ساعت گذشته واقع شده باشد ، ساعت ۸ صبح هر روز در مرکز کنترل عملیات هلال احمر با تمام استانها به صورت ویدیو کنفرانس بررسی و رصد میشود و اگر نیاز باشد، پیگیری می کنیم و گزارشهای روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه ارائه می شود.
فتحی درباره حادثه اخیر سقوط هواپیمای آسمان گفت: این حادثه ۲۹ بهمن ۹۶ و در پرواز تهران به یاسوج اتفاق افتاد. بعد از یک ساعت و ۲۵ دقیقه بعد از پرواز حادثه به ما اطلاع داده شد. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که یکی از هواپیماها در رادار قابل مشاهده نیست و همه استانهای مسیر پرواز به حالت آمادهباش درامدند و نیروی معرفی شده به سازمان هواپیمایی کشوری نیز در محل این سازمان و جلسه مدیریت بحران حاضر شد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: سه گزینه مطرح شد " سقوط، فرود در یکی از فرودگاهها و هواپیماربایی".
مرکز کنترل هماهنگی سازمان امداد و نجات با استانها هماهنگیهای لازم را انجام داد و نقشههای مختلف نیز از مسیر هواپیما تهیه شد و منتظر بودیم که وضعیت سقوط یا فرود در یکی از فرودگاهها مشخص شود و به این نتیجه رسیدیم که هواپیمای در منطقه بیده سقوط کرده است ودستور ورود به عملیات امداد و نجات اعلام شد.
وی با بیان اینکه سقوط هواپیما یک حادثه ملی است، گفت : هر حادثهای که اتفاق میافتد طرح عملیاتی در مرکز کنترل عملیات ترسیم میشود و در مورد زلزله کرمانشاه نیز شعاع عملیاتی تهیه و پشتیبانها نیز مشخص شد.
فتحی گفت : قصد داشتیم از پهپادها یا بالگردها برای شناسایی محل دقیق سقوط استفاده کنیم ٬ اما محل کاملا پوشیده از برف بود و صبح روز سه شنبه هوا آفتابی شد و برف در قله نبود و عملیاتهای جستجو برای تعیین محل دقیق سقوط آغاز شد. حدود ساعت ۱۰ صبح بود که بالگردها اجازه پرواز پیدا کردند و محل دقیق سقوط مشخص شد. نیروهای هلال احمر و ارتش در منطقه حضور داشتند و منطقه دنا بادهای چرخشی دارد و کار را برای بالگردها بسیار سخت میکند و در نتیجه باید کاپیتانهای حرفهای بالگرد در این عملیات همکاری می کردند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تلاشها برای انتقال اجساد در روز چهارشنبه دوم اسفند انجام شد. نیروهای امدادی هلال احمر و ارتش از ساعات اولیه چهارشنبه از ارتفاعات و به صورت زمینی در دامنههای قله دنا نسبت به انتقال پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیما اقدام کردند.
عصر روز چهارشنبه جلسهای با نماینده ارتش و رئیس سازمان بحران داشتیم و قرار شد عملیات از سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد هدایت شود و از منطقه جنوبی به محل سقوط نزدیک شویم.
به گفته فتحی ؛ تجهیزات در روز پنجشنبه بررسی شد و تعدادی از تیمها برای حضور در منطقه آماده شدند٬ اما بارش برف و باران بسیار زیاد بود و نیروها نمیتوانستند به منطقه سقوط برسند و دستور داده شد که در ارتفاع ۴۵۰۰ متر کمپ بزنند و نزدیکتر نروند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه نشست هماندیشی با خبرنگاران درباره جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده تهران به یاسوج گفت : از روز اول اعلام کردیم که اولویت ما جعبه سیاه یا ملزومات امنیتی هواپیما نیست و رئیس سازمان مدیریت بحران نیز اعلام کرد که اولویتی برای جعبه سیاه وجود ندارد.
وی افزود : از طرف سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد که آموزشی به امدادگران بدهند تا اگر احیانا به تجهیزاتی از هواپیما برخورد کردند٬ بدانند که جعبه سیاه است و ما نیز با این آموزش موافقت کردیم.
فتحی گفت : عکس و تصاویر جعبه سیاه نیز ارسال شد و بالگردهای هلال احمر به منطقه رفتند و این تجهیزات را تحویل گرفتند و به مقامات قضایی تحویل دادند.