پخش زنده
امروز: -
دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور محمد میرزمانی و ساسان والی زاده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در ابتدای این نشست که اولین نشست تخصصی بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود ، محمد میر زمانی گفت: نقش موسیقی در دوران انقلاب و در فراز و نشیب های آن دوران تاثیر گذار بود و مردم را همراهی می کرد.
وی افزود: موسیقی دین خود را در مقطع انقلاب و دفاع مقدس و حتی سالهای بعد ادا کرده است و باید امروز ببینیم که در مقابل این ادای دین برای موسیقی چه اتفاقی صورت گرفته است. در دوران دفاع مقدس در صدا و سیما هزاران قطعه تولید و جاودانه شدند که عرصه های ایجاد شده برای فعالیت هنرمندان و موسیقی دانان زمینه شکل گیری این آثار جاودانه بود که امروز این عرصه ها و حمایت ها کمرنگ شده است.
میرزمانی تصریح کرد: متاسفانه امروز به هنرمندان عرصه موسیقی که آثار فاخر تولید می کنند توجه کافی نمی شود و صدا و سیما هم به جای تولید آثار فاخر فرهنگی در عرصه موسیقی نیاز خود را از بیرون تامین می کند که آنها هم به موسیقی به عنوان تجارت می پردازند نه یک کارفرهنگی.
او ادامه داد: تا ابتدای دهه هفتاد نگاه به تولید آثار فاخر در صدا و سیما وجود داشت تا جایی که ده گروه ارکستر در صدا و سیما مشغول بودند که تعدادی از آنها شیفت شب هم داشتند ولی امروز دو گروه بیشتر نداریم.این آهنگساز برجسته خاطر نشان کرد: امروز با یک کلاف سردر گم روبرو هستیم . در ابتدای انقلاب تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم و شبکه های فارسی زبان خارجی نیز وجود نداشت که ما را هدف قرار دهد به این گستردگی نبود و ما تنها امروز باید در زمینه موسیقی فرهنگ سازی کنیم.
او موسیقی فاخر را کلید گمشده در جامعه دانست و افزود: ما از ابتدای انقلاب موسیقی های ماندگاری داشتیم که هنوز زنده است اما بسیار کمتر از گذشته هستند.
میرزمانی تصریح کرد: غفلت مدیریت فرهنگی موجب شده است که جوانان در حوزه موسیقی به سمت موسیقی نازل بروند و ما از موسیقی به عنوان یک کار فرهنگی مهم غفلت کرده ایم . موسیقی فولکلور ما دیگر سینه به سینه منتقل نمی شود و این باید جزو دغدغه ای فرهنگی ما باشد که اگر توجه نشود با مشکل مواجه خواهیم شد و اگر به این نقش فرهنگی توجه کنیم می توانیم شاهد تولید همان آثار ابتدای انقلاب باشیم.
او بیان داشت: برای رهایی از این کلاف سردرگم کمی جسارت و خطر می خواهد . باید بپذیریم که موسیقی برای انقلاب و دفاع مقدس مفید و تاثیر گذار بوده است. امروز دشمن کار خود را ادامه می دهد و ما هرچه کم کاری کنیم اوضاعمان در موسیقی بدتر می شود و در فشار موسیقی وارداتی آسیب می بینیم.
در ادامه این نشست ساسان والی زاده گفت: موسیقی با انقلاب گره خورده است و بیش و پیش از هنر های دیگر در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرده است. شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشتند و تولید و انتشار سرود های انقلابی را تشویق می کردند و آثار مهم با راهنمایی بزرگان انقلاب شکل گرفت و به صراحت می توان گفت موسیقی در انقلاب اسلامی پیش گام و نقش آفرین بود.
این پژوهشگر افزود: پس از انقلاب اسلامی بلافاصله با جنگ تحمیلی رویرو شدیم و تمام استعداد هنری کشور پای دفاع مقدس ایستاد و به نوبه خود پای دفاع از داشته های سرزمینی ایران ایستاد.
او بیان داشت : در تاریخ ایران حس مبارزه با اجنبی وجود داشت و این حس در ترانه های بومی و اقدام به خوبی دیده می شود ترانه هایی مانند شیر علی مردان در بختیاری و دایه دایه لرستان نمونه های خوبی در این زمینه هستند . صف بندی استکبار علیه ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه بروز موسیقی حماسی اقوام شد.
والی زاده ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی با سه گروه در موسیقی روبرو هستیم . گروه اول اساتید موسیقی هستند که آثار فاخری تولید کردند . گروه دوم گروه های سرود دانش آموزی بودند که متاسفانه در سالهای اخیر فراموش شده و به آن کم توجهی شده است و تواشیح که یک موسیقی وارداتی است جای آن را گرفته است. گروه سوم موسیقی حماسی اقوام است که نقش بی بدیلی در ارائه هنر مقاومت و تهییج عموم مردم برای حضور در دفاع مقدس داشتند.
او بیان کرد : از اولین حضور امام در فرودگاه و پس از آن در جماران گروه سرودی خدمت ایشان اجرا کردند و امام (ره) که علاوه بر رهبری انقلاب مرجع تقلید هم بودند این گروه موسیقی در حضور ایشان پیام آشکاری بود.
والی زاده ادامه داد: در دوران دفاع مقدس گروه سرود دانش آموزی خرم آباد که از سال 63 فعالیت خود را شروع کرد و گروه سرود آباده که از سال 66 فعالیت می کردند دو گروه سرود شاخصی بودند که که نقش مهمی در تهییج مردم داشتند و اساتیدی چون عیسی سپهوندی تمام تجربه خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار گروه های سرود می گذاشتند.
او افزود : بسیاری از این فعالیت ها خودجوش بودند و شاید به تعبیر امروز مقام معظم رهبری آتش به اختیار فرهنگی بودند و هر چه در توان داشتند عرضه می کردند.
والی زاده نقش کلام را در موسیقی اولیه انقلاب برجسته شمرد و خاطر نشان کرد : امروز نقش کلام در موسیقی کمرنگ شده است و این نیاز به واکاوی بیشتری دارد.
امین بسطامی : امروز تبلیغات جهتدهی به ذهن و باور است
دومین جلسه دوره تخصصی فضایمجازی و شبکههای اجتماعی با محوریت پرداختن به مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تبیین نقش مشارکت زنان در عرصه ایثار و جهاد، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موزه انقلاباسلامی و دفاع مقدس ؛ در ادامه سلسه جلسات دوره تخصصی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، دکتر امین بسطامی به تبلیغات و تاثیرات آن بر جوانان اشاره کرد و با نمایش فیلمهای کوتاه و عکسهایی در همین ارتباط به روشنسازی موضوع برای حاضران پرداخت. وی در ادامه این جلسه گفت: یکی از پدیدههایی که به جامعه مصرفگرا کمک میکند، تبلیغات است و امروز مردم برای تامین نیازهایشان خرید نمیکنند بلکه برای تامین هویت خرید را انجام میدهند. ما دیگر جهان را بدون تبلیغات نمیبینیم.
بسطامی در ادامه این برنامه به تاکید قرآنکریم بر واژه تبلیغ اشاره کرد و افزود: تبلیغات به دو صورت سنتی و مدرن انجام میشود. در دنیای مدرن امروزی تبلیغات دیگر اطلاعرسانی نیست بلکه جهتدهی به ذهن و باور است. تبلیغات در دنیای اسلام به معنای شفافسازی بوده و بر آن تاکید فراوان شده، بطوریکه در قرآن کریم 49 بار از واژه تبلیغ استفاده شده است.کارشناس دوره تخصصی فضایمجازی و شبکههای اجتماعی در این جلسه به معرفی انواع روشهای تبلیغات پرداخت و گفت : تبلیغات به 3 روش مستقیم، غیر مستقیم و پنهان انجام میشود که در این بین تبلیغات پنهان، امروزه بیشترین تاثیرگذاری را دارد و صرفا محصول را تبلیغ نمیکند، بلکه میخواهد ایدئولوژی را منتقل کند.
اقتدار نزد انسان های محبوب است و محبوب شدن یک رسالت است
دومین جلسه "روانشناسی رابطهها" امروز دوم مرداد ماه در سالن هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با سخنرانی دکتر غلامعلی افروز برگزار شد.
این روانشناس برجسته در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک ولادت امام هشتم، امام رضا (ع)، گفت: اگر از زائرین که از هر گوشه دنیا آمده اند ، سوال شود که با چه هدفی به زیارت امام رضا (ع) به زبان های مختلف بیان خواهند کرد که مطلوب اندیشی و محبوبیت طلبی.
وی تصریح کرد : مقام محبوبیت، مقام عرشی است. خیلی ها مشهور میشوند اما اندکی از آنها مقبولیت پیدا میکنند و تعداد اندکی از مقبول شدگان محبوب می شوند. انسان میتواند به آسانی و حتی با آدم کشتن مشهور شود، اما مقبولیت به همین سادگی به دست نمیآید. انسان های محبوب در قلب ها میمانند. رابطه مستقیم بین محبوبیت پدر و مادر و خلاقیت فرزندان وجود دارد و بچه های خلاق در مدرسه به دلیل تلاش مدار بودن، محبوب دیگران هستند. انسانهای محبوب دارای عطوفت، محبت، منطق و استواری هستند. یکی از دعاهای پیامبر خدا این بود که: خدایا مرا محبوب امتم کن. بهترین دعای معلم باید این باشد که خدایا مرا محبوب شاگردانم کن، و بهترین دعای پدر و مادر باید این باشد که خدایا مرا محبوب فرزندم کن.
افروز با اشاره به محبوبیت امام (ره) و مقام معظم رهبری ادامه داد : پرفروشترین کتابهای دنیا کتاب هایی با مضمون این که "چه کنیم تا محبوب شویم" هستند. اقتدار نزد انسان های محبوب است و محبوب شدن یک رسالت است. انسان محبوب سالم تر است و شادی معنوی دارد و یکی از نشانه های استجابت دعا محبوبیت است. اگر در ادبیات ما منت باشد محبوب نخواهیم بود و کلامی که بوی منت بدهد از محبوبیت انسان کم میکند. مسئولان نظام اگر سر مردم منت بگذراند محبوب نمیشوند و مدیران اگر سر کارکنان منت بگذارند، محبوب نخواهند شد.
وی با اشاره به آرامش درونی که خداوند به انسانهای محبوب اعطا میکند، گفت : رسیدن به آرامش نیازمند هفت صفت است: آدمهای محبوب، دلیآرام و آرامش آفرین داشته و مثبت اندیش هستند. مثبت اندیشی ترمیم مشکلات روانی فرد است. مثبت اندیشی به معنای اشاره نکردن به نکات منفی و انگشت روی نکات مثبت گذاشتن است.
افروز در ادامه اظهار داشت : صفت دوم امید آفرینی است، انسانها با امید زندگی میکنند و همیشه آرزو دارندکه همه جا عدل و عدالت باشد ، نه ظلمی باشد نه ظالمی. صفت سون تالیف قلوب است، بیایید عامل آشنایی باشیم، همسایه ها ، مردم و ملت را آشتی دهیم. صفت چهارم: اهل خیر و خیرآفرین باشیم. پیش قدمی در کارهای خیر باعث آرامش میشود. خیر بودن مهم است، ولی خیرآفرین بودن مهمتر است. مردم به انسان خیرآفرین اعتماد دارند.
وی در ادامه ، بخشایشگری، تلاش مداری و توکل به خدا را صفتهای دیگر انسان محبوب برشمرد.