پخش زنده
امروز: -
مجلس شورای اسلامی نحوه و سطح دسترسی به اطلاعات مالی و اداری مربوط به جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم را مشخص کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح تبصره 4 ماده 7 مکرر الحاقی به قانون با 142 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 245 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در تبصره 4 آمده است: نحوه و سطح دسترسی به اطلاعات مالی و اداری مربوط به جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم به موجب دستورالعملی است که توسط شورا تهیه میشود و به تصویب شورای عالی امنیت ملی میرسد.
همچنین نمایندگان با اصلاح تبصره 6 ماده 9 قانون موضوع ماده 10 با 143 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 246 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس تبصره 6 چنانچه این اموال متعلق به غیر باشد و در دادگاه صالح مشخص شود که بدون اطلاع مالک استفاده شده و یا اینکه مالک رضایت نداشته و این امر را به مراجع قانونی اعلام کرده یا اینکه امکان اعلام نداشته است به مالک آن مسترد میشود.
مخالفت با افزایش قیمت مواد اولیه قیر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت مواد اولیه قیر مخالفت کردند.
بر این اساس نمایندگان مجلس شرکت ملی نفت را موظف کردند برای تامین چهار میلیون تن مواد اولیه قیر اقدام کند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح استفساریه بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 با 216 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد: در این استفساریه سوال شد که آیا شرکت ملی نفت ایران می تواند برخلاف حکم بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 به هر دلیلی از جمله افزایش قیمت نفت خام مبادرت به افزایش قیمت مواد اولیه قیر (VB) یا کاهش حجم آن از 4 میلیون تن یا تقریباً نسبت های مقرر نماید.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس پاسخ نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، شرکت ملی نفت ایران موظف است به تامین 4 میلیون تن مواد اولیه قیر موضوع بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 اقدام کند.
وی افزود: منظور قانون در بودجه 97 این است که 4 میلیون تن قیر در اختیار بخش های مختلف از جمله شهرداری، وزارت کشور و بنیاد مسکن قرار بگیرد. با توجه به شرایط اقتصادی انتظار می رود مانند هر سال همین میزان قیر بدون تغییر قیمت توزیع شود.
نادر قاضی پور در مخالفت با طرح استفساریه مذکور بیان داشت: در سال های گذشته نمایندگان مجلس رأی به همین موضوع دادند، اما تاکنون گزارشی از اقدامات وزارت نفت در راستای توزیع قیر رایگان به بخش های مختلف ارائه نشده است.
وی تاکید کرد: همچنین باید سوال طرح استفساریه به گونه ای تنظیم می شد که پاسخ بله را دریافت کند. این موضوع باید مورد توجه اداره قوانین مجلس قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با آنکه سال های گذشته نمایندگان پیگیر توزیع قیر رایگان به بخش های مختلف بودند، اما همچنان چنین پرداختی صورت نگرفته و اعتراض بنده این است که باید گزارشی از میزان توزیع قیر در سال های گذشته ارائه شود.
کاظم دلخوش اباتری نیز در موافقت با طرح استفساریه بند (هـ) تبصره 1 قانون بودجه سال 97 توضیح داد: سر مردم در برخی موارد کلاه رفته است، چشم امید مردم در روستاها به این است که چند کیلومتر راه روستایی آنها آسفالت شود، قیر ضایعات نفتی است، چطور می توانند دو شرکت قیرسازی قیمت این محصول را به ناگهان تغییر دهند؟