• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۱۱۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
چهارمحال و بختیاری » اجتماعی
گزارش مکتوب:

راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت

عضو شورای اسلامی شهرکرد: سه نقطه در استان چهارمحال و بختیاری برای احداث ایستگاه راه آهن اصفهان – شهرکرد - اهواز به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شد.

گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری؛ انسان در هزار و ۸۲۵ میلادی، نخستین لوکوموتیو ساخت خود را به جریان انداخت؛ سرعت این لوکوموتیو، انتظارات را برآورده نمی‌کرد؛ ازین رو، تنها قطار‌های باری می‌توانستند به آن تکیه کنند.
جالب است بدانید که حتی تا پنج سال پس از اختراع آن هم، هنوز اسب‌ها جور انسان‌ها را می‌کشیدند. قطار‌های بخار در واقع نسل اولیه قطار‌های امروزی بودند که اولین بار در نیوکاسل انگلستان و در مسیر شهر‌های استاکتون - دارلینگتون سفر کردند.
با گذشت زمان، قطار‌های مسافری و باری کامل و کامل‌تر شدند.
خط آهن تهران - شهرری پای راه آهن را به ایران باز کرد. در سال‌های بعد از آن، در مسیر بوشهر - برازجان و تبریز - جلفا و نیز میرجاوه - زاهدان هم راه آهن کشیده شد تا سال ۱۳۰۶ شمسی که آرزوی راه آهن سراسری محقق شد.


گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت

ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد.
وزارت راه و شهرسازی و به طور خاص، معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها مسئولیت این امر را بر عهده دارد.
خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار هزار و ۵۶۵ کیلومتر راه ریلی در کشور وجود داشت که در ۴۰ سال انقلاب بیش از ۹ هزار خط ریلی به شبکه ریلی کشور اضافه شده و هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه ریلی در کشور فعال است.
اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای خط راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز را قطعی و در اولویت طرح‌های امسال وزارت راه و شهرسازی دانست.
گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفتمعاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعات راه آهن محور‌های اصفهان - شهرکرد و اهواز بر پایه طرح جامع حمل و نقل کشور از سال ۸۳ با همکاری یک شرکت بین المللی خارجی و یک شرکت داخلی آغاز شده است.
آقای تقی زاده افزود: راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز محور‌های شمال کشور را به جنوب متصل می‌کند و سبب توسعه شبکه ریلی و حمل بار و مسافر به صورت توأمان می‌شود.

 

امسال پنج استان کشور به شبکه ریلی متصل می شود

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به تاکید دولت بر توسعه شبکه ریلی می‌گوید: تا پایان امسال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، گیلان و همدان تا پایان سال به شبکه ریلی متصل می‌شوند.
آقای خادمی می‌افزاید: در بحث احداث راه‌آهن چهارمحال و بختیاری دو طرح وجود دارد؛ طرح اول اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور و اتصال استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به شبکه ریلی که طرح دوم همچنان در دست بررسی است.


گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت

وی می‌گوید: در طرح دوم حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به رقم بالای اجرای طرح، نیازمند تأمین اعتبار هستیم و اگر اتصال شبکه ریلی از طریق اجرای طرح راه‌آهن اصفهان- شهرکرد به خوزستان صورت گیرد، باتوجه به اینکه این مسیر ترانزیتی است، باعث اشتغالزایی می‌شود.
آقای خادمی با بیان اینکه اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ است؛ می‌افزاید: سعی می‌شود تا پایان دولت شبکه ریلی سه استان دیگر از جمله استان چهارمحال و بختیاری به این شبکه متصل شود.
وی می‌گوید: به منظور اجرای شبکه ریلی استان، مناقصات انجام شده است و یک ایستگاه هم به ایستگاه‌های قبلی حسن آباد، مبارکه، سفید دشت در طرح شبکه ریلی استان اضافه می‌شود.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح خط آهن آنتنی مبارکه - سفیددشت- شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر در حال انجام است؛ می‌گوید: این طرح ریلی شامل سه قطعه است که عملیات زیرسازی قطعه دوم به طول ۲۱ کیلومتر تکمیل و پیمانکار قطعه اول این طرح انتخاب و عملیات زیرسازی آن آغاز شده است.
گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفتآقای حسینی با بیان این که مطالعات مسیر ریلی اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان توسط یک شرکت کره‌ای در حال انجام است؛ می‌افزاید: در این طرح چند مسیر پیشنهاد شده است؛ که به این ترتیب استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری از طریق راه آهن مرکز به پایتخت متصل می‌شود.
وی می‌گوید: این طرح با حجم بسیار بالا و برآورد حدود پنج میلیارد دلار جزء بزرگترین پروژه‌های کشور است.
آقای حسینی از برگزاری جلسه‌ای به منظور مکان‌یابی ایستگاه راه آهن شهرکرد با مسئولان مرتبط خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به مهم بودن محل استقرار ایستگاه راه آهن، لزوم توجه به دسترسی آسان مسافران، سهولت در رفت و آمد و پیش‌بینی توسعه منطقه‌ای در اطراف محل قرارگیری ایستگاه نقاط پیشنهادی جهت احداث ایستگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: از نقاط پیشنهادی در جلسه تعداد سه نقطه در محدوده کمربندی شمالی شهر شهرکرد و میدان قمربنی هاشم (ع) انتخاب شد و به منظور بررسی میدانی و بازدید از این نقاط توسط مشاوران و کارشناسان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: نقاط پیشنهادی امکان‌سنجی ایستگاه راه‌آهن جهت اتصال به خط قطار سریع‌السیر بررسی شد و نتیجه تا دو ماه آینده مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.
ضرورت عبور طرح راه‌آهن اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان از شهرکرد
اردشیر نوریان، نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ۲۹ آذرماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: اگر قرار است پروژه راه‌آهن اصفهان – چهارمحال و بختیاری - خوزستان از مرکز استان عبور نکند؛ بهتر است اصلا وارد نشود؛ زیرا نباید دیگران مسیر‌های استان را تعیین کنند و نباید تنها راهی برای وصل شدن استان‌های اصفهان و خوزستان شود.
پیشنهاد سه نقطه در شهرکرد برای ایجاد ایستگاه راه‌آهن
عضو شورای اسلامی شهرکرد می‌گوید: سه نقطه در مرکز استان برای استقرار و احداث ایستگاه راه آهن اصفهان – شهرکرد - اهواز به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شد.
حمید فتح اللهی می‌افزاید: هدف اصلی طرح راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز حمل و نقل بار و بیشتر سنگ آهن است.
 
وی با بیان این که قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان در حال انجام است و قرار شد در آینده یک آنتن آن در این طرح به شهرکرد برسد؛ می‌گوید: در طرح راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز قرارداد با پیمانکار منعقد شده و دو هزار میلیارد ریال اعتبار هم به آن اختصاص یافته است.
گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفتآقای فتح اللهی می‌افزاید: مشاور طرح، مسئولان سازمان راه آهن کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، مشاور طرح جامع شهرکرد و مسئولان استانی اعضای گروه کارشناسی برای دیدار میدانی از این سه پیشنهاد هستند و محل مورد نظر باید دارای مشخصاتی مانند تملک آسان، توپوگرافی مناسب، شیب استاندارد و قابلیت اتصال به ادامه طرح راه آهن به مسیر خوزستان را داشته باشد و همچنین باعث کمترین آسیب به زیرساخت‌ها و جاده‌های موجود شود.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر ۴۲ تا ۶۳ این خط آهن یک ایستگاه، دو تقاطع غیر همسطح و یک پُل اجرا می‌شود.
در قطعه سوم هم از کیلومتر ۶۳ تا ۹۰ دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح بوده و هفت کیلومتر باقی مانده شامل راه‌های دسترسی به ایستگاه‌ها است.
حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول ۶۲۰ متر وجود دارد.
با اجرای طرح ملی اتصال ریلی استان‌های مرکزی کشور مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان و آب‌های آزاد که یکی از مصوبات سفر دولت به چهارمحال و بختیاری است؛ ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می‌شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.
راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
پدربزرگم هم منتظراین راه اهن بودولی اصلا خطش بنده خداندیده چه برسه به ریل وقطار
نظر شما
آخرین اخبار
آیین نکوداشت سردار شهید رضا شکری پور
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ شه‌بخش دومین برنز ایران را به نام خود زد
نیرو‌های مسلح باوجود خطر، پای لانچر‌های پرتاب موشک ایستادند
شهسواری: بازی با اوگاندا دشوارتر از انتظار بود
آغازعملیات مرمت حمام تاریخی کوی خورد قمصر
مله؛ محصولی منحصر‌به‌فرد از خراسان جنوبی در آستانه ثبت جهانی
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ عبدلی: خوشحالم نخستین طلایی ایران شدم
طرح دوم مسیر چشمه‌چاهی سیروان- ورمیان در انتظار تامین اعتبار
رشد شاخص‌های عملکرد اقتصادی مناطق آزاد در هفت ماه گذشته
خام فروشی در زنجیره فولاد
آغاز آموزش رانندگان عمومی حمل و نقل در اصفهان
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
کشف زمین خواری ۱۱ میلیاردی در فریدن
ادامه تلاش ها برای نجات کوهنورد گیلانی
اجرای طرح «اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی» در زنجان
انتشار اطلاعات شخصی زمینه‌ساز سوءاستفاده مجرمان سایبری
بزرگداشت شهید رویداد تسخیر لانه جاسوسی در شاهرود
عرضه مکمل‌های سوخت در جایگاه‌های ایلام، ممنوع!
معرفی نفرات برتر رقابت‌های جودو و دفاع شخصی انتخابی گیلان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
پایان اسکان آسیب‌دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
نشست سران قوا برگزار شد
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)