• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۴۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
برای رفاه حال مردم

تلاش وزارت راه، کاهش عوارض آزادراه تهران - شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی: در تلاش هستیم حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض آزادراه تهران - شمال قائل شویم.

تلاش وزارت راه، کاهش عوارض آزادراه تهران - شمالبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران - شمال پیشرفته‌ترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و بزودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود.
آقای امیرمحمود غفاری افزود: طول قطعه یک آزادراه تهران - شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.
غفاری در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای این طرح افزود: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع ۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳ کیلومتر و ۱۰۰ متر وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی ادامه داد: طولانی‌ترین تونل کشور به نام تالون به طول ۴ هزار  و ۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.
وی گفت: با توجه به وجود نداشتن مسیر‌های دسترسی، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره ۶ به طول ۳۲۰ متر با کنسول به طول ۱۶۰ متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این طرح بیش از آنکه یک طرح راهسازی باشد یک طرح ابنیه پیچیده است.
غفاری افزود: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول ۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روز‌های عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازاء هر سفر – خودرو می‌شود.
وی اضافه کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های کشور را باید وجود ۱۰۰ دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونل‌ها، احداث سامانه تهویه تونل‌های بلند واستفاده از فناوری‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.
غفاری گفت: ایجاد ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث ۲۰۰ کیلومتر کانال‌های تاسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل‌ها از دیگر خصوصیات این طرح هستند.
وی افزود: همچنین از دیگر آثار این طرح مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است، کاهش حجم ترافیک آزاد راه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود که تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌ و شهرسازی درخصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن گفت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.
وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است. در این طرح براساس قرارداد موضوعه که در ۱۳۸۲/۳/۳ به تصویب هیئت وزیران وقت رسیده است، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود.
غفاری ادامه داد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، اماحسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را برای یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.
وی گفت: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود و با توجه به اینکه این بودجه متعلق به کل مردم است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می‌کنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.
غفاری ادامه داد: به همین علت با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر طرح مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال، حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.
وی گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات ۲ و ۳ به طول مجموعا ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شکست تیم والیبال شهید املاکی لنگرود در برابر افق قم
جام جهانی شطرنج، صعود مقصودلو به دور چهارم
شاهمیری: داوران زن ایران از نظر دانش و تکنولوژی از مردان جلوتر هستند
تماشای پاییز هزار رنگ در لرستان
کشف ۳۸ دستگاه ماینر در شادگان
دومین جشنواره بین‌المللی «معروف» کلید خورد
شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در راستای توسعه روستا‌ها
باختی دیگر برای داماش گیلان اینبار در برابر مس شهربابک
ترکیه سومین قربانی تیم ملی در ریاض/ تداوم صدرنشینی شاگردان اکبری
ضرورت همکاری دستگاههای اجرایی لرستان برای مبارزه با مواد مخدر
فراخوان ٢۶ بازیکن فوتبال کشورمان برای حضور در رقابت های العین امارات
ادامه کار ساخت سد ماندگان وزیر نیرو را به مجلس کشاند
شعبان‌خمسه: تیم قزاقستان قدرتمند بود
انتصاب قائم مقام صداوسیمای مرکز خلیج فارس
تاکید استاندار خوزستان بر لزوم آسیب‌شناسی موانع تولید در استان
نیمکت‌های امید؛ از وام دانشجویی تا درخشش دانش‌آموزان قزوینی در نوبل ایرانی
ماده ۱۸ و ۱۳ قانون آموزش و پرورش نیاز به اصلاح دارد
تراکتور در خرم آباد زمین گیر شد
مهرصادقی رئیس کنفدراسیون اسکی روی آب آسیا شد
سرمای شبانه همچنان تداوم دارد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)