• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۴۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به بهره وری کامل در مترو دست یابیم باید در خط یک و دو مترو سر فاصله حرکت قطار‌ها به ۲ دقیقه کاهش یابد.

بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیستبه گزارش خبرنگار  گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و افتتاح ایستگاه‌های یادگار امام و شهید ستاری در خط ۶ مترو با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه مترو، نمی‌توانیم بخشی از آن را بسازیم و بخش دیگر را نسازیم افزود: بهره وری کافی و لازم را با وجود سرمایه گذاری کلان در بخش حمل و نقل عمومی و بخصوص متروی تهران نمی‌گیریم چراکه ظرفیت مناسبی در این بخش ایجاد کرده ایم، اما در بخش رانش، با مشکل کمبود واگن روبرو هستیم.
 
وی اضافه کرد: مجموع تجهیزات و هزینه‌های زیرساختی مترو ۷۵ درصد کار است تا واگن روی ریل برود و مسافرگیری کند، اما متأسفانه در کشور کل هزینه را می‌کنیم، ولی در زمان ظرفیت گیری، عقب می‌نشینیم و همه سرمایه گذاری را خراب می‌کنیم.
 
هاشمی با اشاره به اینکه از زمان جانمایی ایستگاه حقانی متروی تهران بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و هنوز این ایستگاه به بهره وری اصلی خود نرسیده است گفت: در خط یک و دو مترو باید سر فاصله حرکت قطار‌ها به ۲ دقیقه برسد تا به بهره وری ایده آل برسیم.
 
هاشمی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ با هزینه نجومی ساخته شده است، اما تنها در حدود ۲۰ هزار نفر بصورت روزانه از آن استفاده می‌کنند افزود: این دو خط روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل اهمیت موضوع رانش، پروژه ساخت قطار ملی بسیار مهم است و خودکفایی در آن به ۸۵ درصد رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه در ساخت تجهیزات مترو به سمت خودکفایی سیستم رانش رفته ایم و تست‌ها جواب داده اظهار امیدواری کرد: این سیستم در خطوط هم جواب مناسبی دهد و صاحب واگن ملی ۸۵ درصد تولید داخلی شویم.
 
هاشمی گفت: این مسئله به موضوع امنیت ملی ما هم باز می‌گردد، چراکه وقتی قرار است روزانه ۱۰ میلیون سفر در آینده با مترو داشته باشیم نباید وابستگی داشته باشیم و این موضوع را با احتمال تحریم‌ها گره بزنیم.
 
وی قرارداد ساخت این واگن‌ها را مهمتر از ساخت اولیه آن دانست و افزود: این قرارداد ۲۵ هزار شاغل را درگیر می‌کند و باید با قرارداد مشخصی، ساخت ۱۰۵ واگن تأمین اعتبار شود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید در متروی تهران حدود ۱۲ خط و ۱۰ میلیون سفر داشته باشیم و تعداد ایستگاه‌ها باید به ۲۰۰ ایستگاه برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.
 
وی تاکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی هم باید نوسازی شود و به همین منظور نیازمند ۹ هزار اتوبوس برقی در تهران هستیم ضمن اینکه باید تاکسی برقی هم به ناوگان ما اضافه شود.
 
هاشمی افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در بخش حمل و نقل عمومی با مترو، حداقل ۴ تا ۵ هزار واگن نیاز داریم و بعد از تهران هم کلانشهر‌های دیگر حداقل به ۴ تا ۵ خط مترو نیاز دارند و به این ترتیب این صنعت پویا خواهد شد.

بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیستهدف شهرداری انجام نیمی از سفر‌های درون شهری با مترو است


شهردار تهران گفت: هدف شهرداری تحقق ۵۰ درصد سفر‌های شهری با استفاده از مترو است و برای رسیدن به این هدف باید در بخش ناوگان هم به موازات توسعه خطوط و ایستگاه‌ها کار کنیم.

آقای پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و بهره برداری از ۲ ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری خط ۶ مترو که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس شورای اسلامی تهران برگزار شد افزود: برای استفاده حداکثری از این ظرفیت که با سرمایه ملی و سرمایه‌های مردم تهران ساخته شده است باید سرخط حرکت قطار‌ها به ۲/۵ دقیقه کاهش یابد.

وی از تخصیص ۴۰ درصدی بودجه شهرداری به موضوع حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: راه اصلی حل مشکلات مالی این بخش، تامین منابع از طریق اوراق مشارکت است که با ضوابط اخیر بانک مرکزی، ضمانت اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بسیار سخت شده است و امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران افزود: هر خط مترو باید پایانه‌ای مجزا و دارای پارکینگ و محل اورهال و سرویس مجزا داشته باشد، اما هم اکنون در بسیاری از خطوط مترو واگن‌ها داخل تونل پرک می‌شوند که اقدام اصولی نیست.

وی اداهم داد: پایانه خط ۴ مترو بزودی افتتاح خواهد شد و مشکل خطوط ۶ و ۷ هم بزودی در این بخش مرتفع می‌شود.

حناچی با اشاره به نقش موثر حمل و نقل عمومی و بخصوص مترو در کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها و از جمله تهران گفت: در سال‌های اخیر میزان عمومی آلاینده‌ها کاهش داشته است، اما نرخ شیب این کاهش کم و سرعت آن پایین است که امیدوارم با توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی و همکاری میان بخشی و بخصوص همکاری موثر دولت، این روند سرعت بیشتری بگیرد.

وی ساخت قطار ملی برای ناوگان مترو را گامی مهم و کلیدی در تولید داخل و روزآمد کردن شبکه حمل و نقل ریلی دانست و افزود: قطار بین شهری تولید داخل هم در راه است و این دستاوردی قابل اتکا برای صنعت ریلی کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
عبور تولید شمش آلومینیوم کشور از مرز ۳۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۴
مهارت‌افزایی نیروی کار، گام مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
برپایی کاروان سلامت در مایان 
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت، بدل به شهری بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
داستان یک نردبان
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)