• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۸۱۰۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
اقتصادی » آب و انرژی

احتراق سوخت؛ مهم‌ترین عامل آلودگی هوا

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم‌ترین نقش بنزین در آلایندگی، مرحله‌ احتراق است که کمتر به آن توجه می‌شود و عامل اصلی آلودگی هواست.

احتراق سوخت؛ مهم‌ترین عامل آلودگی هوا **
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، احتراق بنزین در موتور‌ها حتی بنزین با کیفیت یورو ۵، علاوه بر گازکربنیک، تولید گاز اکسید‌های ازت، هیدروکربن‌های نسوخته، مونوکسید کربن و همچنین بنزن می‌کند و همین گاز‌ها باعث آلودگی هوا می‌شوند.
 
مجری: مقصر اصلی آلودگی هوا آیا بنزین بی‌کیفیت است که موجب این حجم از آلودگی شده یا اینکه بنزین اصلا هیچ نقشی در آلودگی هوا ندارد و باید به سراغ مؤلفه‌های دیگر رفت؟
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران: به طور اصولی بنزین در آلودگی هوا در دو مرحله می‌تواند در جریان آلایندگی نقش داشته باشد. یکی قبل از احتراق و در هنگام نگهداری، نقل و انتقال و سوخت‌گیری است که متأسفانه اکنون با این مشکل مواجهیم، حتی وقتی مردم در جایگاه‌ها بنزین می‌زنند حتما باید بنزین سرریز شود که این موضوع آلودگی ایجاد می‌کند، و دیگری پس از احتراق است.
و این سوال مطرح است که آیا بنزینی که در موتور‌های درون‌سوز استفاده می‌شود از کیفیت لازم برخوردار است که بتواند آلاینده‌هایی مثل آروماتیک‌ها، بنزن و سایر موارد دیگری که در حقیقت در بخار بنزین شکل می‌گیرد  را جبران کند؟
به گفته مقامات مسئول در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی؛ اکنون بنزین‌های مورد استفاده در خودروها بنزین یورو ۴ و یورو ۵ است که آروماتیک آن کمتر از ۳۵ درصد، بنزن آن کمتر از یک و فشار بخار آن هم کمتر از ۱۰ پی اس آی است.
این موارد در حالی که استانداردهای آن رعایت شود قابل قبول است، اما متأسفانه آنچه اکنون در افکار عمومی و در بین متخصصان مطرح می‌شود این است که با توجه به آنکه اکتان بنزین معمولی ۸۷ و بنزین سوپر ۹۲ است ولی بنزینی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، این استاندارد را ندارند.
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که یورو ۵ نسبت به یورو ۴ دارد، میزان گوگرد است. میزان گوگردی که در سوخت یورو ۵ وجود دارد، ۱۰ گرم در میلیون است در حالی که در یورو ۴ این مقدار به ۵۰ گرم در میلیون می‌رسد و در صورتی که این استاندارد رعایت شود آلودگی کاهش می‌یابد. به هرحال اکسید گوگرد در هوا یکی از مشکلات بسیار مهم است. علاوه بر کاهش اکسید گوگرد در هوا، جلوگیری از صدمه گوگرد به کاتالیزر تصفیه دود خروجی موتور است. تسریع در نصب سیستم‌های بازیابی بخار در همه جایگاه‌های سوخت کشور و انبارهای بنزین می‌تواند این نوع آلودگی را کاهش دهد.
 
مجری: راهکار چیست؟ آیا ‌می‌توانیم سیستم‌هایی را در موتور‌ها و کارخانجات خودروسازی، روی بازیابی بخاری که در خودرو‌ها و در جایگاه‌ها حاصل می‌شود، تعبیه کنیم؟
پدیدار: در جایگاه‌های فعلی دور نازل بنزین لاستیک وجود داردکه به در باک بنزین می‌چسبد که این اقدام صحیح است، اما بسیاری از نازل‌های بنزین این لاستیک را ندارند و هنگامی که راننده‌ای بنزین می‌زند، بخاری که خارج می‌شود ایجاد آلودگی می‌کند، همچنین جایگاه‌های بنزینی که اکنون سرویس می‌دهند باید استاندارد‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نکند.
در هر صورت مهم‌ترین نقش بنزین در آلایندگی، مرحله‌ احتراق است که کمتر به آن توجه می‌شود و عامل اصلی آلودگی هواست. احتراق بنزین در موتور‌ها حتی بنزین با کیفیت یورو ۵، علاوه بر گازکربنیک، تولید گاز اکسید‌های ازت، هیدروکربن‌های نسوخته و مونوکسید کربن و همچنین بنزن می‌کند و همین گاز‌ها باعث آلودگی هوا می‌شوند، به همین دلیل مقامات مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید در این مورد شفاف‌سازی کند.
 
مجری: در کشورهای دیگر به موضوع کیفیت بنزین چه اندازه توجه می‌شود؟ 
پدیدار: به گفته مقامات مسئول، طبق استاندارد یورو ۵ حداکثر حجمی اروماتیک ۳۵، الفین ۱۸ و بنزن یک درصد است ولی اینکه آیا این موارد رعایت می‌شود یا خیر نمی‌دانیم و عمدتا به دلیل نقصانی که وجود دارد این آلودگی را ایجاد می‌کند، البته گردش هوا و سایر مکانیسم‌های دیگر مکمل‌هایی هستند که به این فرآیند هیدروکربنی کمک می‌کند.
در هر صورت اگر در پالایشگاه‌ها که سیستم‌های نوینی دارند، بتوانیم به جای سوخت یورو ۴ یورو ۵ را تولید کنیم و مقدار گوگرد را کاهش دهیم، این امر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. به عنوان مثال در بنزین یورو ۵ حداکثر وزنی گوگرد ۱۰ در میلیون (ppm) و در یورو ۴، برابر ۵۰ در میلیون است و در صورتی که این امر محقق نشود در شهرهای پرترافیک مانند تهران، خراسان، تبریز آلودگی شدت می‌یابد.
 
مجری: به چه دلیل؟
پدیدار: به این دلیل که هم‌اکنون تراکم خودرو در تهران چهار برابر استاندارد جهانی است و این آلودگی هوا حاصل این موضوع است، همچنین فرهنگ عمومی مردم به شدت تغییر کرده، مردم حاضر نیستند از خطوط حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و باید در زمینه آگاهی افزایی مردم در خصوص استانداردهای سوخت فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
استانداردهای یورو برای کاهش آلایندگی بنزین در انواع مختلف آن تعریف شده است. در صورت رعایت نکردن، انواع آلایندگی مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و ریزگردهای کربنی و هیدروکربنی و بنزن در هوا افزایش می‌یابد. به‌ویژه آنکه طرح‌های مرتبط با نصب سیستم‌های بازیابی بخار بنزین در جایگاه‌ها بسیار با اهمیت است.
در جایگاه‌ها بخار بنزین نباید وجود داشته باشد، یعنی نازل را وقتی شما وارد خودروی خود می‌کنید باید این لاستیک دورش باشد که بخار بنزین نتواند بیرون بیاید در غیراین‌صورت، گوگرد را در هوا منتشر می‌کند و این موجب آلودگی می‌شود.
البته کاتالیست‌های تصفیه دود خودرو‌ها را هم باید مدنظر داشته باشید، کاتالیست‌هایی که در خودروسازی‌ها استفاده می‌شود با کیفیت پایین است و عمر کوتاهی دارد و بعد از مدتی باید کاتالیست تعویض شود.

مجری: شایعه‌ای مطرح است در این خصوص که بسیاری از خودرو‌ها یا کاتالیست‌شان از بین رفته و یا حتی خودروهای نو کاتالیست روی آنها نیست یا کاتالیست مؤثری ندارند، نظر شما در این‌باره چیست؟
پدیدار: متأسفانه ما هم این موضوع را رصد نکردیم که ببینیم آیا کاتالیست روی خودروها استفاده می‌شود یا خیر.
پالایشگاه‌های داخلی با توجه به هزینه‌ زیاد افزایش آرام سوزی از اکتان ۹۲ به ۹۵، تمایلی به استفاده از اکتان افزا در بنزین ندارند در صورتی که اگر اکتان افزا به بنزین اضافه کنیم، آلایندگی را کاهش می‌دهد، به عنوان مثال در برخی از جایگاه‌های سوخت‌گیری، اکتان افزا‌ها را به شکل غیررسمی از صد راننده خودرو به یک راننده می‌فروشند که اگر استانداردها رعایت شود و این موضوع در مسیر صحیح قرار گیرد موجب کاهش آلودگی می‌شود. 
باید در کوتاه مدت شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم از بالاترین ظرفیت استاندارد‌های مواد اکتان افزا در تولید و مصرف بنزین در جایگاه‌ها استفاده کنیم همچنین باید هرچه سریع‌تر پالایشگاه‌هایمان را با استاندارد‌های روز تطبیق دهیم تا با این عارضه اجتماعی مواجه نشویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مهمترین ریشه همه مشکلات اصلی کشور :
ضعف قوانین و به عبارتی ضعف مجلسیون است !!
نمایندگان باید با مطالعه بیشتر ، قوانین خوب سایر کشورها را بومی سازی و پیاده کنند .
راه نجات
فقط سبک سازی تهران

+ دیگر کلان شهرها
با افزایش جذابیت زندگی در شهرهای کوچک
انرژی مجانی = تورم !!

انرژی مجانی = بدمصرفی !!

انرژی مجانی = ادامه تولید تجهیزات پرمصرف !
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار نمایشگاه بین المللی در کابل با مشارکت فعال ایران
افتتاح چندین طرح حوزه راه و امنیت در زرند
آمادگی ایران برای همکاری با چین در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان
دانشگاه علوم پزشکی کاشان در فهرست نظام رتبه‌بندی لایدن
پیگیری برای حل مشکل متقاضیان طرح جوانی جمعیت در شوش
اقامه نماز طلب باران در ورامین همزمان با تداوم خشکسالی
ورود زمینی هیاتی از کشور جمهوری آذربایجان از مرز آستارا
کسب تراز تجاری مثبت در روسیه و اوراسیا اهمیت دارد
تردد در مسیرهای شهرستان دیواندره جریان دارد
ملیکا میرحسینی صاحب نشان برنز شد
ایجاد ۵ ناحیه صنعتی در کرمان
کشتی ترکیه در اوکراین هدف حملات روسیه قرار گرفت
انهدام شبکه سازمان‌یافته پولشویی در هرمزگان
ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر
تجلیل از دو ورزشکار قهرمان در نصرت آباد
شانگهای بهترین سازمان برای رفع نیاز‌های اعضاء
رونمایی از هفت کتاب در استهبان
جمع آوری شتر‌های سرگردان از ابتدای آذر ماه در جاسک
بهره برداری از کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی تا پایان سال در اصفهان
تداوم صدرنشینی گیتی‌پسند و صعود مس سونگون به جایگاه سوم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
احتمال کاهش فشار یا قطع آب در مناطقی از شهر اصفهان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
تکذیب استعفای اعضای دولت
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
۸۵ درصد بازار واردات نهاده‌ها در اختیار چند واردکننده اصلی است
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
آغاز ثبت نام در طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از امروز  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
حفاری‌های جدید در زیر و اطراف مسجدالاقصی  (۱ نظر)
معامله ۵۹۰ کیلوگرم زعفران در بورس کالا در هفته پایانی آبان  (۱ نظر)