• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۸۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
در همایش ملی توسعه سواحل مکران عنوان شد:

ظرفیت مکران معادل رشد ۳ درصدی اقتصاد ملی است

رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: توسعه مکران یک پروژه ملی و ظرفیت رشد اقتصادی این منطقه معادل ۳ درصد رشد اقتصاد کشور است.

 ظرفیت مکران معادل رشد ۳ درصدی اقتصاد ملی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مهدی صادقی شاهدانی گفت: توسعه مکران یک پروژه ملی، منطقه‌ای و بین المللی است و این منطقه با حداقل ۵۰۰ کیلومتر ساحل به پیاده سازی سیاست‌های توسعه دریامحور کمک می‌کند. 
وی در ادامه افزود: موضوعات گردشگری، توسعه انرژی نو، صنعتی و کشاورزی از جمله ظرفیت‌های این منطقه است و اگر زیر ساخت مناسب از جمله حمل و نقل این منطقه ایجاد نشود، رشد پیاده سازی الگوی توسعه دریا محور و دیپلماتیک مکران با تأنی پیش خواهد رفت.
صادقی تصریح کرد: فرمانده نیروی دریایی ارتش به عنوان کسی که در منطقه مستقر است اعلام کرده هر کمکی نیاز باشد، انجام می‌دهد 

رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه توسعه مکران یک پروژه ملی است، تاکید کرد: این منطقه معادل ۳ درصد رشد اقتصادی در کشور است و اگر حرکتی در منطقه ایجاد می‌تواند به رشد اقتصادی این سرزمین کمک کند.
وی یادآور شد: ما به عنوان نهاد علمی شبانه روز کار خواهیم کرد تا سند ملی توسعه سواحل مکران تنظیم و برنامه عملیاتی در آن ارائه شود.

صادقی یادآوری کرد: بدون مردمی کردن این پروژه، نتیجه قابل قبول برای توسعه سواحل مکران نخواهیم داشت و دولتی سازی این پروژه مخل الگوی مطلوب توسعه سواحل مکران است، البته دولت حتما باید حضور داشته باشد، اما به تنهایی نمی‌تواند این فضای جغرافیایی را به یک نقطه قابل قبول برساند.

سواحل مکران یاری‌گر توسعه ایران است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز گفت : این روزها از سواحل مکران به عنوان یاری گر توسعه ایران مطرح می شود از این رو طرح های زیرساختی بنادر و پس کرانه ها باید مورد توجه قرار گیرد.
بابک نگاهداری با تاکید بر اقتصاد دریامحور که امروز در دانشگاه امام صادق برگزار شد، گفت: کشور ما از دیرباز به علت زیست نفتی بین اقتصاد و دریا پیوند زیادی نداشتیم و کمتر به فکر اقتصاد دریا برای توسعه کشور افتادیم اما مدتی است که توجه به پنجره فرصت اقتصاد دریا محور بیشتر شده است.
وی در ادامه با اشاره به مساله حکمرانی در اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از چالش های این حوزه افزود: ایجاد هماهنگی بین مدیریت سیاسی و سایر حوزه های اقتصادی یکی از مشکلات اقتصاد دریا محور است.
نگاهداری با بیان اینکه اقتصاد دریامحور، اقتصادی با مقیاس بالاست، تصریح کرد : متاسفانه با ضعف قابل توجهی در زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه دریامحور مواجه هستیم، اقتصاد دریاکنار فقط ساحل نیست و پس کرانه و راهگذر دارد و باید نسبت به توسعه زیرساخت ها اقدام شود.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خنثی سازی تحریم در اقتصاد دریا محور کمی مشکل‌ تر از سایر حوزه ها است اما اقتصاد دریا محور یک الزام است و باید برای بهره مندی از این ظرفیت به ویژه بنادر و پس کرانه ها برنامه ریزی کرد.
وی گفت: در مجلس شورای اسلامی با تقاضای های متعددی برای مناطق آزاد طرف هستیم که معمولا دارای نگاهی سنتی برای توسعه محلی است اما ما باید از نقش سواحل مکران در ارتباط با راهگذرهای بزرگ منطقه باید استفاده کنیم چرا که در هم تنیدگی اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه ایجاد، کارکرد اقتصادی و امنیتی ‌به همراه دارد.
نگاهداری یادآور شد: یک نگاه سنتی وجود دارد که حداکثر انتفاع از سواحل مکران را صرفا توسعه محلی می داند که در این نگاه دستگاه های متعدد در حال رقابت هستند و گاهی ترمز یکدیگر می شوند اما نگاه دوم نقش راهگذری سواحل مکران در زنجیره ارزش های اقتصادی منطقه است و در این نگاه تمام ایران از این ظرفیت بهره می‌گیرد .
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در این نگاه باید به دنبال ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی و به دنبال آن انتفاع از این منطقه با اتصال مکران به راهگذرهای شمال جنوب و شرق به غرب باشیم می شود
این روزها از سواحل مکران به عنوان یاری گر توسعه ایران مطرح می شود از این رو پروژه های زیرساختی بنادر و پس کرانه ها باید با اولویت بندی با زنجیره اقتصادی منطقه مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه راه اندازی خوشه های بزرگ صنعتی در پس کرانه های مکران می تواند نقش موثری داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش: دریا امن ترین راه تبادل کالا است

ظرفیت مکران معادل رشد ۳ درصدی اقتصاد ملی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه دریا بهترین و امن ترین راه تبادل کالا است، گفت: توجه به توسعه بنادر و پس کرانه های سواحل مکران کارآفرینی و ارزش های اقتصادی زیادی به همراه می آورد.
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش ملی توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه سیاست ها در حوزه اقتصاد دریا پیچیده نیست، گفت مجموع تلاش ها برای توسعه این سواحل تا امروز مورد رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی نبوده است گفت: سیاست ها در حوزه اقتصاد دریا پیچیده نیست و دو نگاه در این باره وجود دارد؛ یکی اینکه از خشکی به طرف دریا بریم و نگاه دیگر این است که از دریا به سمت خشکی بیایم.
وی در ادامه افزود: امروزه کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته اند اگر روند توسعه سواحل مکران سرعت نگیرد غفلت بزرگی را رقم می‌زنیم چرا که کشورهای همسایه در حال توسعه سواحل بندری خود هستند.
دریادار ایرانی با بیان اینکه هیچ راهی بهتر از دریا برای تبادل کالا وجود ندارد، گفت: توجه به توسعه سواحل مکران کارآفرینی بی نهایتی ایجاد می کند و هم در بنادر و هم در پس کرانه ارزش های اقتصادی زیادی به همراه می آورد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: مسیر اصلی همه کریدورهای مهم جهان از جمله راهگذر شمال - جنوب و شرق به غرب ایران است و ما از طریق دریا با همه کشورهای دنیا همسایه دور و نزدیک هستییم.
وی تصریح کرد: اقتصاد دریا محور در کشور دچار چالش شده است و این در حالی است که بندر چابهار تنها نقطه ای است که تحریم بر آن وارد نیست و می تواند مرجع ورود و خروج کالا باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: آنچنان در دریا فرصت بسیار است که نگاه به خشکی لازم نیست از این رو باید دریانوردی را تقویت کنیم چرا که مزیت برتری از طریق دریا زودتر حاصل می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آسمان چهارمحال و بختیاری صاف تا کمی ابری
۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز بین‌المللی باشماق
ارائه خدمات پزشکی و درمانی رایگان به مردم مناطق کم برخوردار شمال سیستان و بلوچستان
برنامه های «پایان‌نامه» و «تهران ۲۰» از قاب سیما
دانشگاه‌ها محور توسعه استان هستند
دو پارکینگ طبقاتی در شهر یزد ساخته می‌شود
اعلام جزییات برگزاری راسم ۱۳ آبان در اصفهان
لزوم ساخت نیروگاه هسته‌ای
آتش سوزی در جنگل های صخره ای چالوس 
اهدای ۵ سری جهیزیه به زوج‌های تحت پوشش بهزیستی کوهسرخ
رونمایی از ناوگان جدید حمل‌ونقل و آغاز ساخت زمین‌های چمن مصنوعی در محمدیه 
کاهش نسبی و تدریجی دما در روز‌های آینده
فراخوان رویداد سدرا در چهارمحال و بختیاری
جمع آوری ۳۵۸ نفر متکدی در مهرماه امسال از سطح مشهد
حمایت از زنان کارآفرین با برپایی نمایشگاه توانمندی
برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در کردستان
اعلام برنامه‌های انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر
انتشار فراخوان جایزه مصطفی (ص)
ضبط ۶۰۰ لیتر سوخت قاچاق در ماکو
دیدار صمیمانه دبیر هیئت دولت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تأکید امام جمعه ساری بر تزریق نگاه بصیرتی به نسل جوان
در شیوه جدید اختصاص کالابرگ؛ یارانه حذف نمی‌شود
نتایج کامل رقابت‌های ایران در بازی‌های آسیایی جوانان
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
لیگ برتر کشتی آزاد؛ پیروزی استقلال جویبار مقابل مدعی عنوان قهرمانی
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی
نتایج دیدارهای هفته نهم لیگ برتر فوتبال
اسرائیل منابع کافی برای مقابله با موشک‌های ایرانی را نداشت
انتقادها از تسلیم شدن آمریکا در مقابل چین
لاریجانی: باید از اختلافات عبور کنیم
موفقیت متخصصان کشور در تولید داربست نخاعی
ایران و روسیه در برابر سیاست‌های غرب برادرانه ایستاده‌اند
رای گیری کم سابقه دو حزبی بر ضد ترامپ در سنای آمریکا
توافق چین و آمریکا از منظر رسانه انگلیسی
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قدردانی لاریجانی از طراحی هنرمندانه ایستگاه متروی مریم مقدس (س)  (۱ نظر)
توان دفاعی ایران با قابلیت‌های بیشتر به‌روز می‌شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)