وبسایت «هلث ژورنالیسم»:
اثر شبکههای اجتماعی بر سلامت روان با خطر مصرف تنباکو برابری میکند
به نوشته وبسایت «هلث ژورنالیسم» تأثیر رسانههای اجتماعی بر سلامت روان بهویژه در جوانان و نوجوانان، به عنوان یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی در نظر گرفته میشود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از health journalism، اعلام فراخوان برای درج برچسبهای هشداردهنده در شبکههای اجتماعی از سوی ژنرال «ویوک مورتی» سخنگوی اصلی دولت آمریکا در امور بهداشت عمومی، نشاندهنده تغییر عمده در نحوه نگرش به این رسانهها از منظر سلامت عمومی است.
این اولین بار است که رسانههای اجتماعی از نظر خطرات سلامتی با مواد مضری مانند تنباکو برابری میکنند. این اقدام نشان میدهد که تأثیر شبکههای اجتماعی بر سلامت روان بهویژه برای جوانان و نوجوانان، به عنوان یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی در نظر گرفته میشود.مطالعات نشان میدهد نوجوانانی که روزانه بیش از سه ساعت را در رسانههای اجتماعی سپری میکنند، دو برابر دیگران با خطر ابتلا به بیماریهای مربوط به سلامت روان روبرو هستند. تقریباً نیمی از نوجوانان اعلام کردهاند که شبکههای اجتماعی باعث میشوند آنها نسبت به بدن خود احساس بدی دارند.
این مطالعه، اثرگذاری رو به رشد فناوری بر جامعه و رفاه فردی را برجسته میکند و با تاکید بر لزوم افزایش مقررات و نظارت بر شرکتهای مالک رسانههای اجتماعی، سؤالاتی را درباره نقش دولت در تنظیم فضاهای دیجیتال ایجاد میکند.این موارد میتوانند اثرات گستردهای بر صنعت فناوری داشته باشند. ممکن است شرکتهای رسانههای اجتماعی را ملزم کنند که سکوها و مدلهای کسبوکار خود را بهطور قابل توجهی تغییر دهند، اما کدام سکوها مایلند با حذف ویژگیهایی که برای اعتیادآور بودن طراحی شدهاند، رفاه کاربر را بر معیارهای تعامل در اولویت قرار دهند؟
آیا برچسبهای هشدار درست کار میکنند؟
در حالی که درخواست «ویوک مورتی» برای برچسبهای هشداردهنده در رسانههای اجتماعی یک گام مهم است، اثربخشی چنین برچسبهایی همچنان یک موضوع پیچیده در پرداختن به موضوع این رسانههاست. برچسبهای هشدار عمومی درجشده بر روی سیگار، در افزایش آگاهی از خطرات سلامتی و تأثیرگذاری بر شناخت درباره سیگار کشیدن مؤثر بوده است. با این حال، تأثیر مستقیم آنها بر تغییر رفتار سیگار کشیدن کمتر به نظر میرسد. این برچسبها بیشتر به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع کنترل دخانیات مؤثر هستند تا به عنوان یک مداخله مستقل.
به نظر میرسد برچسبهای هشداردهنده در رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مشابهی بر سلامت عمومی داشته باشند.تحقیقات روی برچسبهای «هشدار اطلاعات غلط» نشان میدهد که این برچسبها میتوانند در کاهش باور و انتشار اطلاعات نادرست موثر باشند. با این حال، این مطالعات در درجه اول بر هشدارهای مربوط به محتوا متمرکز هستند تا هشدارهای کلی که «ویوک مورتی» خواستار آن است.
به عنوان مثال، یک مطالعه درباره اطلاعات نادرست واکسن کووید-۱۹ نشان داد که برچسبهای هشداردهنده که اطلاعات نادرست در یک پست رسانههای اجتماعی را به چالش میکِشند، میتوانند به طور موثر اعتبار آن پست را کاهش دهند. با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که درباره واکسنها مرددتر هستند، همچنان اطلاعات نادرست را معتبر میدانند حتی اگر علامتگذاری شده باشد.
قابل مشاهده بودن برچسبها، بهطور قابل توجهی بر اثرگذاری آنها تأثیر میگذارد. مطالعهای که توسط محققان دانشگاه هاروارد روی برچسبهای هشداردهنده درباره اطلاعات نادرست رسانهای انجام شد، نشان داد که هشدارهایی که در حاشیههای ویدئو قرار داده میشوند، موثرتر از هشدارهایی هستند که در زیر محتوا قرار میگیرند. بر اساس این مطالعه، برچسبهای هشدار فقط در صورتی موثر هستند که کاربران متوجه اطلاعات شده و آن را جذب کنند. همین مطالعه نشان داد که تغییر رنگ برچسب از خاکستری روشن به آبی، آگاهی کاربر را تا ۱۵ درصد افزایش میدهد.
با این حال، برخی از کارشناسان هشدار میدهند که ممکن است افراد نسبت به برچسبهای هشداردهنده حساسیتزدایی کنند، زیرا این برچسبها همیشه در بسیاری از جنبههای زندگی روزمره وجود دارند.در حالی که برچسبهای هشداردهنده ممکن است آگاهی را افزایش دهند و با نقصهای اطلاعاتی ما مبارزه کنند، ممکن است چالشهای سلامت روانی گستردهتر مرتبط با استفاده از رسانههای اجتماعی را برطرف نکنند.
برخی از متخصصان سلامت روان از یک استراتژی جامعتر حمایت میکنند. این طرح شامل همکاری بین متخصصان مراقبتهای بهداشتی و مربیان برای آموزش سواد دیجیتال و عادات سالم مجازی است. بدون مقررات، سخت است که شرکتهای مالک رسانههای اجتماعی بهطور فعال اثرات منفی این رسانهها بر سلامت روان بهویژه برای کاربران جوان و نوجوان را کاهش دهند.
در حالی که برچسبهای هشدار ممکن است تأثیر مثبتی داشته باشند، اثربخشی آنها در شبکههای اجتماعی نامشخص است. اجرای طرحهای متناسب با گروههای سنی مختلف میتواند موثرتر از هشدارهای عمومی باشد. تنظیمات دقیقتر حفظ حریم خصوصی بهطور پیشفرض نیز میتواند به محافظت از کاربران، بهویژه افراد جوانتر کمک کند.