پخش زنده
امروز: -
معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای تکمیل و بهره برداری از قطعه ۶ آزادراه تبریز _ ارومیه که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به ۳۰ هزار میلیارد ریال نیاز داریم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی، علی فرجی اظهار کرد: کار ساخت این قطعه از آزادراه در سال ۱۳۹۷ به شکل مشارکتی شروع شده است که ۲۸ کیلومتر طول دارد و به عنوان حلقه دوم جنوبی تبریز، نقش مهمی در کاهش ترافیک کنارگذر جنوبی ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: تکمیل طرح آزادراه تبریز _ ارومیه متعاقب بهرهبرداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گام اساسی باقیمانده برای ایجاد مدل ترافیکی جدید و کاهش قابل توجه مسافت دسترسیهای سریع و مطمئن منطقهای و بینالمللی و تحول ترانزیتی اقتصادی در منطقه شمال غرب کشور است.
فرجی با بیان اینکه اتمام این آزادراه و بهرهبرداری از آن سهم بزرگی در کاهش ترافیک و تلفات جادهای استان خواهد داشت افزود: فرایند اجرای این طرح در قالب ۶ قطعه طراحی شده و آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است عدم آغاز به کار قطعه پنج باوجود اتمام مطالعات نهایی و تعیین تکلیف بهرهبرداری از قطعه ۶ است.
وی گفت: با توجه به اثرات مثبت اجرایی طرح برای استانهای آذربایجان شرقی و غربی و نیز محوریت آن برای شمال غرب کشور و تعهد کشور به کنوانسیون بزرگراههای آسیایی، تکمیل و بهرهبرداری از این طرح اهمیت بالایی یافته است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی طول کل طرح آزادراه تبریز _ ارومیه را ۱۶۲ کیلومتر و طول طرح در آذربایجان شرقی را ۱۲۲ کیلومتر اعلام کرد.
فرجی تشریح کرد: قطعه یک آزادراه به طول ۲۴.۵ کیلومتر با پیشرفت ۹۶ درصد و زیر ترافیک، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر با پیشرفت ۹۶ درصد زیر ترافیک، قطعه سه به طول ۱۷ کیلومتر با پیشرفت ۱۰ درصد در حال واگذاری، قطعه چهار به طول ۳۱.۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۰ درصد که ۲۹ کیلومتر زیر ترافیک است، قطعه پنج به طول ۴۴ کیلومتر در حال واگذاری و قطعه ۶ آزادراه به طول ۲۸ کیلومتر (رینگ دوم جنوبی تبریز) فاز ۱ پیشرفت ۵۵ درصدی دارد.
وی اعلام کرد: احداث قطعه ۶ آزاد راه تبریز_ ارومیه در سال ۱۳۹۷ به شکل مشارکتی (۴۰ درصد سهم دولت و ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی) شروع شده است و در حال حاضر در مجموع ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از این قطعه در قالب مرحله نخست ۵۵ درصد پیشرفت دارد و ۱۲ کیلومتر باقی مانده پیشرفتی ندارد افزود: اعتبار هزینه شده برای طرح ۲۲ هزار میلیارد ریال است که برای تکمیل و بهرهبردای از این قطعه به اعتباری افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال سهم دولتی نیاز است.