• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
خوزستان » سیاسی

جنگ روایت‌ها؛ تقابل رسانه‌ای پس از نبرد نظامی

با پایان جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران و اعلام آتش‌بس، مرحله جدیدی از تقابل میان ایران و دشمنانش آغاز شده است؛ اما این‌بار نه در میدان نبرد نظامی، بلکه در عرصه پیچیده‌تر و عمیق‌تری به‌نام (جنگ روایت‌ها).

جنگ روایت‌ها؛ تقابل رسانه‌ای پس از نبرد نظامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان، جنگ روایت‌ها که بسیاری آن را مهم‌تر و تأثیرگذارتر از نبرد نظامی می‌دانند، صحنه‌ای است برای رقابت شدید رسانه‌ها در بازنمایی واقعیت، مدیریت افکار عمومی و القای چارچوب‌های ذهنی خاص.

در این میدان، رسانه‌های جهانی، به‌ویژه آنهایی که تحت نفوذ فرهنگی غرب قرار دارند، تلاش داشتند از طریق تکنیک‌هایی همچون برجسته‌سازی، تصویری مخدوش، جهت‌دار و هدفمند از وقایع جنگ به مخاطبان خود ارائه دهند. تمرکز اصلی آنها بر تخریب احتمالی تأسیسات هسته‌ای ایران (نطنز، فوردو و اصفهان) و انتشار گسترده ادعا‌های تأییدنشده مقامات آمریکایی بود؛ چنان‌که در گزارش تصویری شبکه فاکس‌نیوز، ادعای «تخریب کامل» این تأسیسات به‌عنوان خط اصلی روایت معرفی شد و با همراهی رسانه‌هایی، چون ایندیپندنت، تبدیل به یک جریان خبری فراگیر گردید.

این عملیات رسانه‌ای، نمونه‌ای بارز از خلق حادواقعیت‌ها بود؛ واقعیت‌هایی که ظاهری واقعی دارند، اما از حقیقت میدانی فاصله‌ای معنادار دارند. نظریه‌پردازان علوم ارتباطات بار‌ها تأکید کرده‌اند که رسانه‌ها به‌جای آنکه نحوه اندیشیدن را به مخاطب تحمیل کنند، موضوعاتی که باید درباره آنها اندیشید را برجسته می‌سازند؛ و این دقیقاً همان کاری است که رسانه‌های غربی در جریان این جنگ انجام دادند.

با این حال، مقاومت افکار عمومی، به‌ویژه در ایران و میان بخش‌هایی از مخاطبان جهانی، در برابر این روایت‌سازی‌ها مشهود و تأثیرگذار بود. آگاهی عمومی، تجربه زیسته مردم و اطلاعات دست‌اول از میدان نبرد، سبب شد بخش گسترده‌ای از مخاطبان، روایت رسانه‌های بین‌المللی را با تردید و حتی تقابل مواجه کنند. در نتیجه، برخی رسانه‌ها ناچار شدند به بازنگری در روایت‌های خود بپردازند.

یکی از پدیده‌های قابل توجه در این زمینه، شکل‌گیری وحدت داخلی میان اقشار مختلف جامعه ایران بود. حضور هم‌زمان مردم، هنرمندان، ورزشکاران و حتی منتقدان در صفوف همبستگی ملی، پیام روشنی به رسانه‌های بین‌المللی مخابره کرد: روایت‌های برساخته نمی‌توانند در برابر واقعیت‌های زیسته مردم دوام بیاورند.

در واکنش به این فضا، رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی تلاش کردند با بازتاب بخشی از واقعیت‌های میدانی، همچون حملات موشکی مقاومت به سرزمین‌های اشغالی و ناکارآمدی گنبد آهنین، چهره‌ای بی‌طرف از خود به نمایش بگذارند. این تاکتیک البته بیش از آنکه نشانه بی‌طرفی باشد، حاصل محاسبه‌ای دقیق برای حفظ مخاطبان منطقه‌ای و جلوگیری از ریزش اعتماد بود.

از سوی دیگر، اظهارات تند چهره‌هایی، چون دونالد ترامپ علیه رسانه‌هایی مانند CNN، بیانگر نارضایتی ساختار قدرت در غرب از ناکامی در شکل‌دهی به روایت مطلوب خود است. رسانه‌های غربی اکنون با دو راهی مهمی رو‌به‌رو شده‌اند: یا باید واقعیت را—هرچند گزینشی—بازتاب دهند، یا با اصرار بر روایت یک‌جانبه، بهای کاهش اعتبار و مخاطب را بپردازند.

در مجموع، آنچه در جنگ روایت‌ها پس از جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی رخ داد، نشان‌دهنده تغییر در الگوی سنتی سلطه رسانه‌ای است. این بار، مردم و رسانه‌های بومی توانستند در برابر غول‌های رسانه‌ای جهانی مقاومت مؤثری نشان دهند و مانع از تثبیت «واقعیت جعلی» شوند. رسانه دیگر نه ابزار صرف، بلکه بخشی از میدان جنگ است؛ و مخاطب، دیگر نه ناظر منفعل، بلکه بازیگر آگاه و کنش‌گر این میدان است.

 

نویسنده: مهران نیک‌اندیش

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دو غافلگیری بزرگ ایران، آمریکا را در نبرد اخیر شکست داد
پیگیری حقوقی جنایت دشمن صهیونی
بررسی پرونده جاسوسان و عناصر خودفروخته
جنایت جنگی از جرایم دشمن صهیونی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
اجتماع باشکوه هیئات مذهبی شهر کوهسار
تقویم روز اوقات شرعی گیلان ، ۲۲ تیر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۴ به افق قم
روز عفاف و حجاب، پاسداشت ارزش‌های والای انسان
فرو ریختن هیمنه پوشالی شیطان بزرگ در جنگ دوازده روزه
پیکر مطهر شهید مدافع وطن در سیستان تشییع می‌شود
آغاز جشنواره تابستانی کیش از اول مرداد ۱۴۰۴
ادامه بارندگی و وزش باد شدید در سمنان
فیروزآباد میزبان دوره منطقه‌ای آموزش اسکان اضطراری خواهران نجاتگر
پیش بینی برداشت بیش از یکهزار تن زردآلو از باغهای مهاباد
افتتاح مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در خرم آباد
خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
درخشش تیم کان خمر آذربایجان شرقی در مسابقات انتخابی تیم ملی
تصویب دو طرح کلیدی وزارت راه و شهرسازی در قانون برنامه هفتم توسعه
تجهیز و نوسازی ناوگان راهداری کلیبر
میزان بارش‌های اخیر استان تا ساعت ۲۱
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شرایط پیش‌فروش خودرو‌های کوئیک و ساینا S اعلام شد
سفر جولانی به جمهوری آذربایجان
توانمندی نظامی ایران، اینترنشنال هم لب به اعتراف گشود؟!
قرعه کشی محصولات ایران خودرو انجام شد
هشدار مقام قطری درباره طرح تجزیه برخی کشور‌ها
جنگ ۱۲ روزه موجب انسجام ملی شد
حکم اعدام قاتل دختر بچه بوکانی اجرا شد
فغانی داور بازی پایانی جام جهانی باشگاه‌ها
حتی سالن مسابقات را هم ندیدیم؛ ایرانیان مرد روز‌های سخت هستند
عضویت سه ایرانی در کمیسیون‌های تخصصی فدراسیون جهانی صعود‌های ورزشی
دور برگشت لیگ یک کشتی آزاد؛ نتایج گروه‌های A و C
اسفندیار راهی پلاس لیگا شد
برگه‌های سرشماری اتباع خارجی از درجه اعتبار ساقط است
سخنگوی قوه قضائیه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند
برنابئو، میزبان دیدار پایانی جام جهانی ۲۰۳۰
سفیر کره شمالی: در صورت نقض آتش‌بس، در کنار ایران هستیم  (۴ نظر)
فعالیت پدافند هوایی تبریز برای انهدام ریزپرنده ها  (۴ نظر)
سفر جولانی به جمهوری آذربایجان  (۴ نظر)
اغلب جاسوسان رژیم صهیونیستی با کمک مردم شناسایی شدند  (۳ نظر)
امکان نصب پنل‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی برای مجتمع‌های مسکونی  (۲ نظر)
کاهش بیش از ۵۱ هزار واحدی شاخص بورس  (۲ نظر)
سرلشکر موسوی: روحیه نیرو‌های مسلح عالی است  (۲ نظر)
آمریکا بداند تنها راه صلح پایدار گفت‌وگوی محترمانه است  (۲ نظر)
غبار کارخانه نسوز در گلوی مردم دهاقان  (۲ نظر)
اختلال در سامانه فرابانک مانعی برای دریافت وام ازدواج  (۲ نظر)
خروج اتباع افغانستانی غیرمجاز از مرز دوغارون  (۱ نظر)
ساماندهی خوبی برای خروج اتباع انجام شده است  (۱ نظر)
ضربه کاری نیرو‌های مسلح منجر به درخواست آتش بس شد  (۱ نظر)
انفجار گاز در برج پامچال چیتگر با هفت مصدوم  (۱ نظر)
تولید ۲۹۵ فراورده حیاتی با کمک بافت پیوندی  (۱ نظر)