• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۲۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۷
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

دریا، میدان رقابت فناوری است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری، امروز موتور اقتصاد است، گفت: آینده دریا، بر اساس فناوری است.

دریا، میدان رقابت فناوری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افشین معاون علمی رئیس جمهور در آیین افتتاح نمایشگاه ملی توانمندی‌های دانش‌بنیان اقتصاد دریا‌محور با تاکید بر اینکه امروز اهمیت اقتصاد دریا بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است؛ گفت: آینده این حوزه دیگر با افزایش اسکله و کشتی نوشته نمی‌شود؛ آینده را هوش، داده و فناوری می‌نویسند. آینده از آن ملت‌هایی است که دریا را نه صرفاً یک راه، بلکه یک پلتفرم فناوری می‌بینند.

 در آیین افتتاح نمایشگاه ملی توانمندی‌های دانش‌بنیان اقتصاد دریا‌محور، حسین افشین،  معاون علمی رئیس جمهور حضور در میان فعالان صنعت دریا را مغتنم دانست و طی سخنانی گفت: دریا برای ملت‌ها فقط یک پهنه آبی نیست؛ یک افق است. افقی که هر کشور، به اندازه آنچه می‌بیند و از دل موج و جریان می‌فهمد، از آن سهم می‌برد. سال‌ها پیش گفته بودم در جهانی که سرعت فهم تعیین‌کننده است، برنده کسی است که زودتر ببیند. امروز در اقتصاد دریا این «زودتر دیدن» نامی جز فناوری ندارد.

وی افزود: دریا آرام است، اما آرامشش گول‌زننده است؛ درست مثل همان استعاره‌ای که همیشه به آن اشاره می‌کنم: شیر و آهو هر دو صبح بیدار می‌شوند، اما آن که زودتر ببیند زنده می‌ماند. اقتصاد دریا نیز چنین است؛ هرکه زودتر موج فناوری را بفهمد و حرکت کند، آینده را از آن خود خواهد کرد.

افشین با تاکید بر اینکه امروز اهمیت اقتصاد دریا بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است؛ گفت: بخش عمده تجارت جهانی از دریا عبور می‌کند، منابع عظیم انرژی در فراساحل نهفته‌اند و امنیت غذایی بسیاری از کشورها به آبزی‌پروری وابسته است. اما آینده این حوزه دیگر با افزایش اسکله و کشتی نوشته نمی‌شود؛ آینده را هوش، داده و فناوری می‌نویسند. آینده از آن ملت‌هایی است که دریا را نه صرفاً یک راه، بلکه یک پلتفرم فناوری می‌بینند.

او با اشاره به تحول هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی نخستین انقلابی است که دریا را دگرگون کرده است. امروز الگوریتم‌ها مسیر کشتی‌ها را تعیین و بهینه می‌کنند، مصرف سوخت را کاهش می‌دهند، آلودگی‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و بنادر را از مراکز سنتی به بنادر هوشمند تبدیل می‌کند. کشوری که مدیریت دیجیتال بندر نداشته باشد، در عمل بخشی از تجارت خود را به دیگران واگذار کرده است؛ بنادری که داده ندارند، آینده ندارند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: همین تحول در رباتیک و پهپادهای زیردریایی براساس داده است؛ ابزارهایی که چشم انسان را به اعماق می‌برند. ربات‌های زیرآبی لوله‌ها را بدون خطر بازرسی می‌کنند، کف دریا را نقشه‌برداری می‌کنند و حتی عملیات نجات را به‌صورت مستقل انجام می‌دهند. کشوری که این ابزارها را نداشته باشد، توان دیدن ندارد؛ و در اقتصاد امروز، نادیدن یعنی عقب‌ماندن.

وی به نقش انرژی‌های نو اشاره کرد و گفت: در کنار اینها، انرژی‌های نو در فراساحل از توربین‌های بادی تا انرژی موج و جزر و مد به فصلی تازه از اقتصاد پاک تبدیل شده‌اند. کشوری که توان تولید انرژی در دریا را به دست آورد، در خشکی نیز دست بالا را خواهد داشت. آینده انرژی، بخشی در خشکی و بخش مهم‌تری زیر پرچم بادهای دریاست.

افشین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فناوری اما فقط تولید نیست؛ موتور اقتصاد است. دیجیتالی‌سازی بنادر، ردیابی هوشمند بار، کشتی‌های خودران، سنسورها و دوربین‌های زیرآبی در آبزی‌پروری، زیست‌فناوری دریایی و حتی گردشگری دیجیتال سواحلی، همگی نشان می‌دهند که دریا وارد عصری تازه شده است.

او همچنین چالش‌های موجود را برشمرد و گفت: با این حال، هیچ دریایی بدون باد حرکت نمی‌کند و هیچ اقتصادی بدون زیرساخت رشد نمی‌کند. بزرگ‌ترین چالش ما امروز کمبود داده‌های دریایی است؛ هنوز دریا را به‌طور نظام‌مند اندازه‌گیری نمی‌کنیم اما انتظار بهره‌برداری پایدار داریم. قوانین ما با فناوری‌ هماهنگ نیستند، کمبود نیروی متخصص داریم و تهدیدات سایبری بنادر و مسیرها را هدف قرار می‌دهند. اگر این چالش‌ها جدی گرفته نشوند، فرصت‌های دریا به دغدغه تبدیل می‌شوند.

به گفته افشین، از نگاه یک پژوهشگر راه روشن است؛ باید نقشه راه پژوهشی اقتصاد دریامحور تدوین شود، نقشه‌ای که اولویت‌ها را از هوش مصنوعی دریایی تا رباتیک و انرژی فراساحل مشخص کند. باید مراکز نوآوری و آزمایشگاه‌های تخصصی دریایی ایجاد کنیم؛ جایی که پژوهشگر، صنعت و سیاست‌گذار نه روی کاغذ، بلکه روی آب کنار هم کار کنند. باید استارتاپ‌های دریایی را حمایت کنیم، زیرا بخش قابل‌توجهی از فناوری‌های دریایی محصول شرکت‌های کوچک اما خلاق است. و باید همکاری‌های ملی و بین‌المللی را گسترش دهیم؛ دریا مرز نمی‌شناسد، و فناوری نیز همین‌طور.

وی افزود: اگر امروز دریا را فقط یک فرصت اقتصادی ببینیم، نیمی از ماجرا را دیده‌ایم. دریا در عصر فناوری، میدان رقابت است؛ رقابت دیدن، فهمیدن و پیش‌افتادن. آینده اقتصاد دریا با فناوری نوشته می‌شود، و پژوهش هدفمند سوخت این موتور است.

افشین ضمن تاکید بر اینکه یا به‌موقع وارد اقتصاد جدید دریا می‌شویم، یا برای همیشه واردات‌محور باقی می‌مانیم؛ اذعان کرد: دریا منتظر ما نمی‌ماند؛ اگر موج‌ها از سر کشور بگذرند، بازنمی‌گردند. آینده از آن کسانی است که زودتر ببینند و زودتر حرکت کنند؛ همان‌گونه که در طبیعت نه قوی‌ترین‌ها، بلکه آن‌هایی که زودتر عمل می‌کنند، زنده می‌مانند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا، اگر با فناوری پیوند بخورد، می‌تواند یکی از ستون‌های توسعه پایدار و رقابت‌پذیری ملی در دهه آینده باشد. اگر ظرفیت علمی، مدیریتی و فناورانه کشور به‌درستی به کار گرفته شود، سواحل ما فقط مرز نخواهند بود؛ سکوی برخاست خواهند شد. از توجه شما سپاسگزارم و آغاز این نمایشگاه دریا‌محور را به فال نیک می‌گیرم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و وداع با شهدای گمنام در شهرکرد
۵۷ هزار تن نهاده دامی در آذربایجان‌غربی توزیع شد
آغاز آیین تشییع ۷ شهید گمنام در رشت همزمان با سالروز شهادت بانوی آب وآیینه
کودکان و نوجوانان و شعر‌های فاطمی
افتتاح مرکز آزمایشگاهی،سونوگرافی و رادیولوژی درمانگاه بسیجیان آزادشهر
بسیج همواره در میدان عمل و خدمت حضور دارد
صادق زاده به نشان برنز رسید
برپایی آئین عزاداری در شهر‌های مختلف استان
پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت هادی مرزبان
دادگاه‌های شبیه ساز تمرینی برای اجرای عدالت در آینده برای دانشجویان
نظام به برکت بسیج بسیاری از بحران‌ها را سپری کرده است
هوای تهران ناسالم برای همه
 کارگروه‌های تخصصی در شورای اطلاع‌رسانی کرمانشاه تشکیل می‌شود
شبنم یاری به مرحله رده بندی تکواندو راه یافت
۱۱ مصدوم و یک کشته در پی تصادف جاده‌ای استان
پیکر مطهر هفت شهید گمنام امروز در کرمانشاه تشییع می شوند
وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق
میزبانی صداوسیمای مازندران از پیکر مطهر شهید گمنام
محبت و ارادت و عشق به اهل بیت (س) در یک کتاب
هشت فرزنده ثمره ازدواج یک زوج جوان درچه ای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
ایست به اتلاف انرژی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)