تشکیل پرونده قضایی برای مخدوشی پلاک وسیله نقلیه
رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: موتورسوارانی که پوشش پلاک داشته باشند علاوه بر اعمال قانون و انتقال به پارکینگ برای آنها پرونده قضایی تشکیل میشود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سردار سید ابوالفضل موسوی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سالهای اخیر برخوردهای گوناگونی با رفتارهای پرخطر موتورسواران انجام شده است، این برخوردها شامل جمعآوری با کفی، توقیفهای ۶ ماهه، طرح موتوریار و … بوده است.
وی افزود: در بحث توقیف موتورسواران بحث هزینه پارکینگ، دیون دولتی، نگهداری موتورسیکلتها بوده است که البته این مساله منجر به رسوب ۶۸ هزار موتور رسوبی در پارکینگها شده است.
موسوی پور گفت: در تمام این سالها تلاش کردیم استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران را نهادینه کنیم و طی ۱۱ ماه گذشته ۲۰ درصد استفاده از کلاه ایمنی با ۴۲ درصد رسیده است که البته باز آمار مطلوبی نیست.
وی افزود: در ۷ ماهه امسال ۷۰ هزار موتورسیکلت در محل توقیف شده است و بعد از یک الی ۲ ساعت تحویل راکب شده است، همچنین در همین مدت ۱۳ هزار موتورسیکلت را به پارکینگ منتقل کرده ایم و ۱۱۵ هزار موتورسیکلت رفع پوشش پلاک شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: یک میلیون و ۳۵۰ هزار موتورسیکلت اعمال قانون شده است و ۸۸ پیاده رو در ۸۸ محل با انجام اعمال هندسی مانع ورود موتورسواران به پیاده روها شده است و همچنین ۶ هزار کلاه ایمنی رایگان تحویل موتورسواران شده است.
وی افزود: با شهرداری تهران در حال رایزنی هستیم تا با همکاری شهرداران ۲۲ منطقه تهران، ۲۲ هزار کلاه ایمنی را در روز ۲۲ بهمن بین شهروندان به صورت رایگان توزیع کنیم.
موسوی پور به موتورسوارانی که پلاکشان را بپوشانند هشدار داد و گفت: از روز شنبه ۲۶ آبان ماه تعداد ۵۰ کفی در ۵۰ نقطه شهر تهران مستقر کردیم و موتورسیکلت سوارانی که پوشش پلاک داشته باشند و یا پلاکشان مخدوش باشد هم ۷۰۰ هزار تومان اعمال قانون میشوند و هم با کفی به پارکینگ منتقل و برای آنها پرونده قضائی تشکیل میشود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران از ابتدای سال تا کنون ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
سردار موسویپور افزود: دوربینهای نظارتی فعلی هوشمند نیستند و نیاز به تغییر جهت و کنترل دستی توسط کاربر دارند، که این امر در عمل امکانپذیر نیست، چراکه نمیتوان برای هر دوربین یک اپراتور اختصاص داد. اما با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، این مشکلات برطرف میشود. نیازی نیست همه دوربینها به طور دائم رصد شوند؛ هوش مصنوعی میتواند به ما کمک کند تا تنها بر مناطقی که ترافیک یا تصادف رخ داده تمرکز کنیم و به موقع واکنش نشان دهیم. امیدواریم تا سال آینده بتوانیم از این فناوری در دوربینهای ترافیکی استفاده کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به قطعی برق در تقاطع و بزرگراهها پرداخت گفت: با قطعی برق مخالفیم ۸۰۳ تقاطع هوشمند داریم که یک مأمور مستقر است، اما وقتی برق قطع میشود باید ۴ نفر مستقر کنیم.
وی ادامه داد: در پیک ترافیک مشکلات جدی و بی نظمی ایجاد میکند و تاریکی منجر به افزایش تصادفات منجر به جرح و فوت میشود؛ ۳۰ تقاطع مهم را اعلام کرده ایم و راهکار به شهرداری هم دادیم، اما اتفاقی نیفتاده است.
سردار موسویپور گفت: هرچه میزان توقف و اوج ترافیک بیشتر باشد، آلودگی نیز افزایش مییابد. بنابراین، گام برداشتن در جهت روانسازی ترافیک میتواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی داشته باشد. همچنین، حضور باربریها در هسته مرکزی شهر و تردد کامیونها و وانتبارها از دیگر عوامل تشدید آلودگی است.
وی با تأکید بر اهمیت معاینه فنی خودروها افزود: در هفت ماه گذشته، معاینه فنی ۱۴ هزار خودرو به دلیل عدم انطباق با استانداردها ابطال شده است.
سردار موسویپور در ادامه گفت: در آذرماه، در سه نقطه از شهر، معاینه فنی رایگان برای موتورسیکلتها انجام خواهد شد و در همان مکان، کلاه ایمنی نیز به صورت رایگان به آنها اهدا میشود.